WCZESNA INTERWENCJA NEUROLOGOPEDYCZNA

     Wczesne oddziałania neurologopedyczne skierowane są do rodziców/opiekunów dzieci, u których zachodzi podejrzenie, że ich rozwój psychoruchowy przebiegał nieprawidłowo od początkowych dni życia i/lub od okresu prenatalnego. Zazwyczaj obejmują stymulację ogólnorozwojową dzieci do 3 roku życia.
     Do czynników istotnie wpływających na rozwój dziecka zalicza się między innymi ciążę wysokiego ryzyka, niedobory żywieniowe, zakażenia w czasie ciąży, choroby odzwierzęce, choroby gruczołów dokrewnych, przyjmowane leki, stany wewnątrzmaciczne. Niepokojąca jest także niska punktacja w skali APGAR, wylewy śródczaszkowe, zamartwica, niedotlenienie okołoporodowe. Oddziaływania w ramach wczesnej interwencji neurologopedycznej kierowane są w dużej mierze do dzieci przedwcześnie urodzonych ze wszelkimi wrodzonymi zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego, z nieprawidłowo ukształtowanym aparatem artykulacyjnym (np. rozszczepy podniebienia) czy z chorobami genetycznymi (np. zespół Downa). Dzieci te wymagają wsparcia w zakresie przyjmowania, rozdrabniania oraz transportowania pokarmów do żołądka (dysfagia) z uwagi na trudności ze ssaniem piersi lub butelki.
     Uzyskana przeze mnie wiedza i umiejętności z zakresu wczesnej interwencji neurologopedycznej umożliwiają mi prowadzenie czynności, które obejmują ocenę odruchów ze sfery orofacjalnej, ocenę funkcji wędzidełka języka, nadzorowanie prawidłowego rozwoju funkcji pokarmowo-oddechowo-artykulacyjnych, usprawnianie w zakresie ssania, regulowanie napięcia mięśniowego w obszarze ustno-twarzowym u noworodków, niemowląt i małych dzieci.
     Celem zajęć terapeutycznych jest stymulowanie rozwoju małego dziecka, który umożliwi wspieranie rozwoju poznawczego, rozwoju funkcji językowych, w tym stymulowanie rozwoju mowy oraz rozwijanie motoryki małej i dużej. W przypadku wczesnej interwencji neurologopedycznej istotna jest wielospecjalistyczna opieka, dzięki której możliwa będzie holistyczna diagnoza poziomu rozwoju dziecka, ale także ukierunkowane oddziaływania terapeutyczne. Istotne jest, aby wśród członków zespołu sprawującego opiekę nad dzieckiem znaleźli się lekarze specjaliści, psycholog, logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, fizjoterapeuta, specjalista integracji sensorycznej, ortoptysta i inni według potrzeb.
Cookies

Korzystając z tej witryny, automatycznie akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Czytaj więcej.

AKCEPTUJĘ